26 feb Leve republiken!

Jag läser på republikanska föreningens hemsida att de fått en kraftig tillströmning av medlemmar. Cirka 300 personer har anmält sig till föreningen sedan det blev känt om Victoria Bernadottes och Daniel Westlings förlovning. Jag anmäler mig nu också som medlem i republikanska föreningen. Vill läsare av bloggen också göra det  går det bra att sätta in 120 kronor - på plusgiro 114 96 91-6. Ange namn, adress samt e-post.

Jag har naturligtvis inget emot vare sig Victoria eller Daniel och att de tänker gifta sig. Men monarkin är en rest av en svunnen odemokratisk tid. Den överenskommelse som finns om monarkin bygger på att monarken är utan formell politisk makt. Monarken får inte heller yttra sig över politiska spörsmål eller på annat sätt lägga sig i styrelsen av landet. Jag lyssnade på Victoria i samband med denna förlovning där hon sa att hon tänker uttala sig i olika frågor, till exempel om miljö. Det kan ju verka harmlöst, men vem vet vad hon tycker om miljön om ett antal år eller hur de politiska debatterna kommer att bli i miljöfrågan. Att yttra sig om miljö är ett solklart politiskt ställningstagande.

Idag har jag varit och träffat elevrådet på Österängs gymnasium. Trevliga och kunniga ungdomar. De trivs bra på Österäng och tycker att det finns ett klimat där det är enkelt att tala med lärare och skolledning. Det största problemet de lyfte fram är de slitna lokalerna. Det är ett bekymmer, det finns för lite pengar til underhåll. Tidigare idag hade det varit semmelätartävling på skolan. Vinnaren krängde 15 semlor. En stortartad prestation måste man säga.

Kommentarer
Postat av: Sten

Tack för informationen om Republikanska föreningen!

Nu är jag också medlem.



Vi ses!



Sten

2009-03-01 @ 21:48:46
Postat av: Alexander

Bara 15? Det var bättre förr :)

2009-03-05 @ 17:23:06
Postat av: Anders

Och hur många semlor krängde man på din tid, Alexander?

2009-03-05 @ 22:04:57
Postat av: Alexander

Om jag minns rätt, åt vinnaren 2005, 19st semlor.

2009-03-06 @ 20:03:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0