6 feb Ett glas öl

Hasse Alfredsson sjöng en sång en gång där han undrade om barnen i en framtid skulle få ett glas öl. Funderingen var om hur framtiden skulle se ut. Allt det han mindes som fint, skulle barnen få uppleva det? Ett glas öl, det var nog ändå det bästa.

Sången sjöngs på 70- talet och nu är det snart 40 år senare.Ännu kan man njuta av ett glas öl, ännu finns det dragspel och vals och bruna bönor. Men det finns mycket annat också. Det kanske är annan musik och dans som tagit dragspelets och valsens plats? Det är kanske mer pizza och kebab än bruna bönor?  

Själv en bit över 50 känns sjuttiotalet som i förrgår. Själv tyckte jag saker och ting var enklare då. Uppfattas kanske världen som mer komplicerad med stigande ålder? Eller är det så att världen faktiskt är mer komplicerad. Relationerna och beroendena mellan länder och folk är kanske tätare och större. Kontaktytorna kanske skaver mera när en dag ondskans axelmakter utses, när en annan dag gasledningarna stängs så att människor i Bulgarien inte kan värma upp sina bostäder mitt i vintern och när en tredje dag finanskraschen i USA drabbar hela världen?

Jag hittade idag en utsökt fin öl från Slottskällans bryggeri i Uppsala. Ett jubileumsöl, en "decennium bocköl" för att fira bryggeriets 10- årsjubileum förra året. Kraftfullt och mustigt. Passa på och prova det, det finns bara ett tillfälligt parti hemma på Systembolaget här i Kristianstad. Ett gott glas öl en fredag efter jobbet är för mig riktigt god livskvalitet. Önskar att många, både nu och efter mig, får uppleva den kvaliteten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0