9 feb En högst vanlig måndag

Lite skrivarbete på jobbet inledde dagen. Under förmiddagen författade jag också en interpellation ställd till Pierre Månsson om modersmålsundervisning. Vi får se om han svarar på fullmäktige imorgonkväll. På lunchen fick jag ett tidningsklipp av en god vän, med en intervju med Nils Claesson, son till Stig Claesson, om hans bok om fadern. Ska bli intressant att läsa den.

Jag läste att S, MP och V nu inlett sitt arbete i olika rabetsgrupper med att ta fram ett regeringsprogram.Jag tycker att Mona Sahlin uppträder med en större säkerhet nu än tidigare. I Agenda igårkväll var hon riktigt bra i debatten med Reinfeldt. Centerns svek i kärnkraftsfrågan är inte så svårt att förstå. Vad det handlar om är taktik. Man vill till vilket pris som helst visa upp en enad fasad utåt. Man säger att man vill bjuda in oppositionen till samtal om energifrågan men i praktiken agerar man tvärtom.

Det blir tufft att vinna valet 2010, men det är nödvändigt. Ta ledningen nu Mona Sahlin i det oerhört viktiga arbetet att formulera ett hållbart program för nästa mandatperiod. Bakom den glättiga blåa fasaden som Reinfeldt och hans vänner målar upp ser jag bara en raserad generell välfärd. Det blir inte bra för det här landet och för den sammanhållning i ett land som behövs för att så många som möjligt ska ha det tryggt och gott.

En god vän till mig hade för längesen en bonad med texten "Bättre rik och frisk än fattig och sjuk". Vi skrattade gott åt den på 70- talet. Nu fastnar skrattet i halsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0