17 jan Vad skriva i en blogg?

Igår skrev jag avsiktligt ingenting om Gaza i bloggen. Det finns ju annat att fundera över också. Jag skrev bland annat att jag såg fram emot en trevlig fredagkväll. Det blev också en trevlig kväll. På morgonen idag hörs så nyheten om att Israels krigsmakt åter attackerat en skola som drivs av FN och att två barn dött vid attacken. Det är attacker mot skolor, FN- högkvarter, sjukhus, ambulanser och matförråd. Det här kriget, den israeliska övermaktens järngrepp över 1,5 miljoner människor som man nu håller på att bokstavligen skrämma ihjäl går inte att glömma bort. Det har blivit en del av vardagen som slår till med en sådan kraft att man blir fysiskt illamående av att varje dag få veta om nya barns död. Samtidigt får det inte sluta rapporteras om det bara för att jag blir illamående så att det stör min ganska bekymmersfria tillvaro i övrigt. Detta måste det skrivas om och visas bilder på.

Ikväll påstås det att Israel ska utlysa en ensidig vapenvila som Hamas redan avvisat. En vapenvila måste självklart förenas med att Israel lämnar Gaza och att Hamas samtidigt avbryter sin raketbeskjutning.

Det kommer att behövas massiva biståndsinsatser en gång till. Det insatser som gjorts tidigare har bombats till smulor. Projekt med åkermark och odling har körts sönder av israeliska stridsvagnar. Återuppbyggnaden får börja om igen. Jag tror att många av oss här är beredda att visa en stor generositet. Pengar kan inte ersätta de mer än 350 döda barnen. Men de flera tusen skadade kan få vård, barn kan få gå till skolan igen och leka utomhus med sina kamrater utan att vara livrädda. De kan få mat under ordnade former igen när det finns vatten och ström i de bostäder som byggts upp igen, efter att bostadshus sprängts i bitar. En dag....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0