22 jan Omsvuret är bäst?

Obama fick svära eden en gång till eftersom han stakade sig första gången. Omsvuret är kanske bäst. Det tål att tänka på i en del andra sammanhang.

Littorin har så att säga svurit om "skitår" flera gånger. Tror han också att omsvuret är bäst? Förväntar han sig kanske att de som lyssnar på detta "skitsnack" ska finna sig i sina öden och ta skiten som den kommer. Regeringens budskap är uppenbarligen att det inte går att göra något åt detta och då ska det budskapet inpräntas i en befolkning som man tror att det går att lura med detta omsvärande. Så enkelt ska det dock inte bli för Littorin med flera. En ansvarslös hållning blir inte mindre ansvarslös för att den upprepas.

Ibland behöver det "sväras om" många gånger innan det ger resultat. Det ska med rätta "sväras om" över orättvisor, våld och förtryck. Omsvärande är tyvärr nödvändigt även när det gäller så självklara saker som att den offentliga välfärden ska fungera. Nu måste det till exempel sväras över Försäkringskassans urusla organisation som gör att familjer får ta lån för att det kan ta flera månader att betala ut en föräldraförsäkring.

Svära av glädje kan man också göra om och om igen när det finns skäl till det. Nu kommer snart riksdagen att besluta att homosexuella par ska få gifta sig. Det ska kunna ske både som kyrklig eller borgerlig vigsel. Jag säger Grattis till de många par som snart kan ingå äktenskap på samma villkor som alla andra. Jag uttrycker tyst för mig själv en helt annan svordom över Kd:s inkrökta hållning. Jag hävdar bestämt att en eventuell gud skulle se med glädje på att människor älskar varandra. Hon är förmodligen mer vidsynt än somliga, långt ifrån alla, uttolkare av den skrift som man menar innehåller hennes budskap till mänskligheten.

Kommentarer
Postat av: Heléne Björklund

Hej Anders, nu har jag med lite hjälp hittat till din blogg. Kul att få lite analyser från Kristianstad med s-glasögon. Ha det så gott! /Heléne

2009-01-22 @ 21:58:38
URL: http://www.s-info.se/helenebjorklund
Postat av: Hanna

Jag noterar att du omnämner gud som kvinna. Positivt!

2009-01-24 @ 11:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0