27 jan Årsdag

Bra diskussioner på dagens möte med BUN:s arbetsutskott. Minus blir det för 2008 med cirka 21 miljoner. Det har lite olika orsaker, men några framträder tydligare än andra. Det blir ökade kostnader för gymnasieskolan då fler än beräknat har sökt till friskolor. Det kostar skolområdena att bedriva undervisning vid många små skolor. Den fråga vi ställde från S- håll är hur det ser ut framöver på de mindre skolornas senaredelar. Går det att upprätthålla ämneskompetensen i senaredelarna när elevudnerlagen minskar? Två skolor som får minskade elevunderlag är de i Arkelstorp och Fjälkiinge. Det här behöver belysas av barn- och utbildningsförvaltningen.

Den borgerliga majoriteten har rekommenderat rektorerna att använda en framtagen mall som udnerlag för "betygsliknande skriftliga omdömen". Vi har i sak inget att invända mot den  mallen men menar att det är helt onödigt att tala om "betygsliknande skriftliga omdömen". Skriftliga omdömen räcker och det menar vi är ett bra komplement till den muntliga informationen om de individuella utvecklingsplanerna. Detta med begreppet är bara en politisk retorik som inte tillför någonting alls. Vi reserverade oss mot beslutet enligt följande:

"Vår uppfattning är att skriftliga omdömen är ett bra komplement till den muntliga informationen som ges vid ett utvecklingssamtal. Det är också så det skriftliga omdömet motiveras i Skolverkets Allmänna råd i frågan. Dessa Allmänna råd bygger i sin helhet på avsikten att förbättra dialogen mellan skolan och elever/föräldrar. Omdömen som är betygsliknande stärker inte det syftet. Betygsliknande skriftliga omdömen förmedlar bilden av en exakt kunskap om en elevs kunnande baserat på de uppnåendemål som finns i kursplanerna. En sådan exakthet blir endast skenbar eftersom uppnåendemålen är många och komplexa.


De allmänna råden förutsätter inte på något sätt omdömen som är betygsliknande, tvärtom, inte något sägs om att omdömena får en bättre kvalitet om de är betygsliknande.


Vi socialdemokrater avvisar särskilda rekommendationer från barn- och utbildningsnämnden till förvaltningens rektorer om införandet av betygsliknande omdömen. Om rektorerna gemensamt finner det av förvaltningen utarbetade förslaget som användbart kan de naturligtvis använda sig av det."

Idag uppmärksammas förintelsen. Den industriella slakten på sex miljoner judar, på homosexuella, romer och funktionshindrade får aldrig glömmas. Ideologier med politiska och religiösa förtecken har genom historien använts för förtryck och massmord. Föreställningen tycks vara att uppfattningen om en absolut sanning rättfärdigar massmord på vägen till målet. Detta kan kallas fanatism och därför är all fanatism ett potentiellt hot mot mänskligheten. Nazismen som idé är unik och framväxt ur kolonialismens rasism och 1800- talets rasbiologiska tänkande. Den är uttryckt som ideologi där utrotning av det man betraktar som lägre stående är en ingrediens. Nazismen kan med sin särprägel aldrig jämställas med andra ideologier som inneburit diktatur och massmord. Varje historisk företeelse ska behandlas och studeras för sig. Vår uppgift måste vara att berätta om detta och förankra demokratiska och humanistiska ideal hos det uppväxande släktet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0