7 jan Vinterland

Hur vintern ska gestalta sig är oklart. Just nu; ganska milt med lite vitt inslag på marken. Blå himmel som gör att det känns onödigt att sitta inne en sådan här dag. Men julledigheten är obönhörligen slut nu och jag hoppas att den blåa himlen behagar visa sig även på helgerna.

Arbetsdag på barn- och utbildningsnämnden idag med genomgång av diverse handlingar. Mängden information är enorm och det är svårt att hålla jämna steg med det som dagligen läggs i postfacket. Jag tänker mig att boka in lite studiebesök i skolor och förskolor framöver. Det gäller att inte drunkna i handlingar. Besöken i de olika verksamheterna är mycket lärorika för mig. Det är också oerhört positivt att samtala med både vuxna och barn i skolor och förskolor.

I år hoppas jag att vi socialdemokrater i BUN ska ta fram konkreta alternativ i det kommande budgetarbetet. Jag hoppas att vi ska kunna sätta vår egen prägel på målen i det styrkort som BUN ska besluta om. Jag hoppas också att vi ska bli mer aktiva i det utåtriktade samtalet, i debattartiklar., på torgmöten och i möten med elever och föräldrar, om vår syn på skolan, om kunskap och bildning, om demokratisk fostran, om den nödvändiga ömsesidiga respekten mellan alla de som har skolan som arbetsplats och om det gemensamma ansvaret för en god arbetsmiljö.

Skolpolitiken är en nyckelfråga för oss socialdemokrater. Vi måste återvinna den trovärdighet som nog dessvärre naggats en del i kanten. Jag pratade med en bekant häromdagen som är lärare och som ingalunda är någon anhängare av borgerligheten, men som lite försiktigt ville framföra till mig att det nog ligger något i det som Björklund säger, även om han inte gör det på det sätt vederbörande skulle önska. Men andemeningen i budskapet om att betona vikten av kunskap, att det måste finnas lärare som är experter på t ex läsinlärning och att det finns en tydlighet i uppdraget till skolan, det är sådant som är viktigt att lyfta fram och förtydliga. Jag känner mig lite beklämd av den kritik som det faktiskt är mot vad som uppfattas vara socialdemokratisk skolpolitik. Jag tycker att det är oerhört viktigt för oss att lyfta fram kunskaps- och bildningsmålen, men på ett sätt som inte fastnar i evigt kravställande.

Jag vill prata om det ansvar vi har, både elever och personal, för att nå bra resultat. Det är också det som är kärnan i idén om den generella välfärden - Det gemensamma ansvaret. Ett användande av ett sådant  språkbruk är mycket mer positivt än det eviga tjatet om alla krav man måste ställa på vissa individer för att de inte ska förslappas, söka arbete, integreras, läsa läxan eller vad man nu kan tänka sig.                    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0