23 maj Kentska tärnor

Nu har den Kentska tärnan kommit tillbaka igen. Jag har spanat några veckor men idag så är de äntligen på plats. Nu är jag inte någon större ornitolog och jag skulle inte ha vetat att det var Kentska tärnor jag såg om inte en bekant hade berättat det för några år sedan.


Men nu när jag vet det så vet jag att det är säkert tecken på att sommaren är i antågande. Idag var det gått om dem längs havsstranden. De flyger på sådär fyra- fem meters höjd, snabbt, lite knixigt med tvära girar, plötsliga stopp i luften och sen störtdykande lodrät ner i vattnet. De är oerhört eleganta i sin flykt och dyken är riktigt vackra där de liksom tvärstoppar i luften, vänder hela kroppen neråt och under störtdykningen korrigerar med vingarna innan de slår i vattnet.


De har ett karaktäristiskt läte, en lite gäll och sprucken stämma. Nu hör man ett och annat skri, men jag tycker de blir betydligt mer "pratsamma" när de flyger med ungar. Av fågelboken framkommer också att ungfåglar ofta tigger i flykten, så de "samtalen" mellan barn och föräldrar får jag nog vänta på någon månad.


Att se de Kentska tärnorna är njutbart.


Mindre njutbara är krönikören Sandberg krönikor i K- bladet. Idag är han tillbaka igen, full av sitt uppenbara hat mot socialdemokratin. Jag orkar inte fördjupa mig i detta ämne idag, jag konstaterar bara att han tycks hysa uppfattningen att Mona Sahlin skyller regeringen för den internationella ekonomiska krisen. Så är givetvis inte fallet, det har Mona Sahlin aldrig påstått. Däremot hävdar hon bestämt att den svenska regeringen har ett ansvar för vad som en regering kan åstadkomma i Sverige för att mildra krisens verkningar. Och det är väl knappast samma sak.


I en jämförelse mellan en Kentsk tärna och krönikören Sandberg föredrar jag tveklöst den Kentska tärnans elegans framför Sandbergs mer rigida rörelsemönster.


Kommentarer
Postat av: TP

Läs sydsvenskans ledare idag. TP

2009-05-24 @ 15:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0