29 maj Varsel

Idag har barn- och utbildningsförvaltningen lagt ett varsel på 83 personer i förskolan och skolan. Jag fick ett telefonbesked om det i morse på tåg på väg till Köge. Tempot har nu höjts avsevärt bara de senaste dagarna när det gäller den befarade övertaligheten i förvaltningen. Den borgerliga majoriteten låter nu förvaltningen hantera den här frågan utan några politiska beslut.


Hanteringen av detta just nu tycker jag är fel. Enligt regelboken ska det vara så att om en övertalighet inte kan lösas i en förvaltning ska frågan lyftas till kommunnivån. I vårt fall personalkontor och personalutskott. Där ska det prövas om det finns andra möjligheter till lösningar inom kommunens ram. Det kanske kan finnas lösningar för enskilda personer i någon annan verksamhet. Man bör se på möjligheten till garantipensioner för de som närmar sig pensionsåldern. Det kanske finns de som vill avsluta sitt yrkesliv något eller några år innan den egentliga pensionsåldern infinner sig.


Från vår sida ser vi besparingarna 2009 som engångsåtgärder för att det innevarande besvärliga året. Vi föreslår en skattehöjning med 50 öre 2010. Med en sådan åtgärd gör vi tre saker. För det första anstränger vi oss för att klara jobben för de som annars kastas ut i arbetslöshet, med den oro och otrygghet det innebär. För det andra håller vi uppe sysselsättningen totalt vilket bidrar till att mildra krisens verkningar totalt. Och för det tredje, och viktigaste, vi anstränger oss för att behålla kompetent personal i förskolan och skolan.


Det borgerliga styret gör ingenting. Man ser på utan att anstränga sig det minsta för att säkra arbeten eller mildra krisens verkningar. Det som sker på riksplanet, den totala passiviteten och likgiltigheten inför denna förödande kris, går nu igen i Kristianstad också. Ingenting görs! Jag måste säga att jag är förvånad.


Jag var som sagt på tåget på väg till Köge när jag blev informerad om detta varsel idag. Jag var med Agenda 21- gruppen på studiebesök i Köge och har bland annat besökt "Det grönne huset". En plats för bland annat energirådgivning och med ett trevligt fik och där vi fick frokost. Agenda 21- gruppen var sammansatt på ett helt annat sätt än här. Det var cirka 25 personer varav ett mycket stort inslag av representation från föreningslivet. Jag fick uppfattningen att man på det sättet når ut bättre  och får en bättre förankring bland kommuninvånarna än vad vi kanske gör.


Jag har lärt mig ett nytt ord och det kan jag faktiskt utlysa en liten minitävling om. Vad betyder således ordet "Kurveknaekkeraftale"? Ja, svar på det den som vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0