3 maj Hemma igen

Jag är nu hemma igen efter min utflykt till Finspång. Det har varit en bra långhelg även om det alltid är skönt att vara hemma igen. Jag tycker det är roligt att prata med mina syskonbarn och även träffa en och annan släkting som jag inte träffar så ofta.

Nätr jag lite hastigt tittar i lördagens Kristianstadsbladet ser jag att Duveborn som vanligt är kritisk till det socialdemokratiska budskapet. Det är nu inget att förvånas av. Att han är kritisk mot allt vad som S säger och står för är lika självklart soom att solen går upp imorgon också. Nu säger han sig vilja ha lite opposition, men lika snabbt som han säger det så sågar han oppositionens budskap. Han gillar inte en kommunalskattehöjning med 50 öre, eller någon alls för den delen, med motiveringen att det särskilt drabbar låginkomsttagare. Han har rätt i det, men alternativet är faktiskt mycket värre. Minskade skatteintäkter ger minskat antal jobb som ger ännu lägre skatteintäkter och så vidare.

Det vore självfallet bättre att staten bistår kommunerna. Staten har också bätter möjligheter att ta ut skatter på ett mer riktat sätt, till exempel högre skatt för de med mer än en miljon i årsinkomst.

Jag väntar nu bara på att Duveborn istället för höjd kommunalskatt kommer att plädera för höjd statlig skatt. Jag får nog tyvärr vänta förgäves.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0