11 september En fin sensommardag

En fin sensommardag som den här är det ändå svårt att inte låta bli att ägna en tanke åt detta olycksaliga datum. Kuppen i Chile, attacken mot World Trade Center och mordet på Anna Lindh.

Det har varit en innehållsrik vecka och den är inte slut ännu. Sätter mig på tåget till Stockholm ikväll fär att vara med på möte med det socialdemokratiska partiets förtroenderåd imorgon. Hem igen imorgoneftermiddag och håller SJ tiden ska jag vara tillbaka i Kristianstad kl. 20.23 imorgonkväll.

Tågresan får jag ägna åt läsning av det Afrikaprogram som ska antas imorgon. Därefter läsning av Göran Persson bok "Min väg, mina val". Ett intressant stycke nutidshistoria. För övrigt ska det bli intressant att lyssna på Mona Sahlin imorgon. Med den debattartikel som jag skrev om igår känns det hoppfullt.

Jag lyssnade på debatten mellan Ylva Johansson och Göran Hägglund i morse. Hägglund har inga problem med vinster i vården av det skälet att det kan bidra till en effektivare och bättre sjukvård. Det resonemanget är problematiskt vilket Ylva mycket riktigt pekade på. Det vill säga om sjukvården effektiviseras ska resultatet av det användas i vården, eftersom det finns behov kvar att åtgärda. Att säga att vinster får tas ut ur systemet är att säga att effektiviseringar inte behöver komma sjukvården till godo. Det vi med största säkerhet kan säga är att behoven inom sjukvården inte kommer att minska utan snarare tvärtom, i takt med att vi blir äldre, nya kostsamma medicinska metoder och större krav på tillgänglighet. Dessutom vill vi väl att de som arbetar i sjukvården ska ha både bra lön, goda möjligheter till kompetensutveckling och en bra arbetsmiljö, så att det också i fortsättningen är attraktivt med vårdarbeten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0