16 sept Tidningen "Turist"

Näst efter Tidningen VI så kommer nog tidningen Turist, Svenska Turistföreningens tidskrift, som utkomer med fem nummer om året, som favorit bland tidskrifter. Ett medlemsskap i STF är det värt för att få tidningen, som för övrigt utsågs till "Årets tidskrift 2008".

Numren är årstidsbundna och det nya numret  handlar företrädesvis om sådant som kan vara aktuellt på hösten. Tydligast syns kanske det i artikeln "Höstvandra" som tipsar om sex helgvandringar i södra Sverige. En av dem går längs Skåneleden, genom nationalparken på Söderåsen. Andra artiklar handlar till exempel om att leta tryffel på Gotland, om bäversafari och om Sveriges mittpunkt, som tydligen flera orter gärna kallar sig. Det finns alltid små artiklar om intressanta vandrarhem. Som medlem i STF får man också årligen en läsvärd årsbok.

Sverige är fantastiskt land och det får man en bild av i tidningen "Turist". Nummer efter nummer, år efter år alltid nytt att upptäcka och med tips på hur man kan uppleva det. För det är det det går ut på, att uppleva landet från norr till söder, från öster till väster. Från hav till skogar och från slättland till fjällvärld. Rikedomen och mångfalden är enorm och det är egentligen bara att ta för sig av landskapet, kulturen och evenemangen.

För min del har jag svårt att tänka mig att vara bosatt, åtminstone mer permanent, någon annan stans. Jag känner mig allt för hemma i det här landet. Tänk om flykten från det man känner sig som mest hemma i skulle bli nödvändig.

En del har jag sett och upplevt, men mycket återstår naturligtvis. Någon gång har jag tänkt mig att köra bil så långt norrut det går att komma, men till en sådan resa behövs det gott om tid. Det är resan som är målet och den ska inte ske med brådska. Tåg går också bra att resa och några längre tågresor norrut har det blivit. Flest gånger till Storlien i Jämtland, men även ett par gånger längre norrut. En fjällvandring till Kebnekaise (dock ingen topptur) har det blivit. Det är sagolikt vackert i fjällvärlden.

Här i hemtrakterna är Ales stenar ett favoritmål. En storslagen plats en vacker dag när sikten är god.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0