20 sept Ett rödgrönt program för Kristianstad

Tack för kommentarer till gårdagens blogg! De frågor Jan tar upp är utmärkta ingredienser i ett kommande rödgrönt program för Kristianstads kommun.

Just frågorna om skolan tycker jag, som vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, naturligtvis är särskilt intressanta. Frågan om profilering är oerhört viktig att fördjupa, likaså om skolors möjligheter till en högre grad av självförvaltning. Det är en diskussion som pågår inom socialdemokratin nu och den är mycket intressant.

Vi har en rad profilklasser i skolorna i kommunen, i stor utsträcknig lokaliserade till Kristianstad. Vi har musikklasserna på Fröknegårdsskolan, bildklasserna på Centralskolan och idrottsklasser på Norretullskolan och Väskolan. Nu är det dags att gå vidare och skapa förutsättningar för profilklasser även i andra ämnen. Själv tycker jag det skulle vara intressant med profileringar inom de naturvetenskapliga ämnena, i språk eller varför inte samhällsvetenskap med inriktning på Europakunskap och omvärldskontakter? Det som jag nog ändå helst skulle vilja se är en skola med biosfärområdet Kristianstads vattenrike som profilering. Idén med vattenriket som biosfärområde handlar bland annat om att visa hur naturens resurser kan brukas på ett hållbart sätt. Det innehåller på ett naturligt sätt både naturvetenskap och samhällsvetenskap. Det skulle vara mycket spännande att se en biosfärskola utvecklas.

Jag tror det är viktigt att börja föra de här diskussionerna på allvar, inte minst bland skolpolitiker och bland de som arbetar i barn- och utbildningsförvaltningen. Det går att stimulera och främja en sådan här utveckling, det är jag alldeles övertygad om, men grunden för det bygger på att det finns ett intresse och engagemang bland lärare och skolledare. Ser vi som politiker att det intresset finns ska vi också på ett klokt sätt formulera förutsättningar för hur det ska ske.

När det gäller att utveckla en högre grad av självförvaltning så tror jag att det i och för sig är en svårare fråga. Det finns modeller i bruk i form av kommunala friskolor, som  till exempel  kan innebära att en skola ligger direkt under en nämnd, har någon form av egen styrelse och har en tvåårsbudget. Diskussionerna om hur det här ska formuleras måste fortsätta och jag skulle välkomna idéer och konkreta förslag från någon skola som skulle vilja utveckla detta. Lyckas vi att utveckla det här kan det bli spännande alternativ till friskolor.

En anna fråga som Jan tar upp är kultur och fritid. Jag är övertygad om att ett rikt kultur- och fritidsliv har en mycket stor attraktionskraft för viljan att besöka en plats eller till och med för att bosätta sig på en ort och etablera företag. I samband med kultur- och fritidsaktiviteter sker möten som kan lägga grunden för nätverksbyggande. Ett nätverksbyggande som kan leda till att idéer möts som främjar kreativitet och kan omsättas i handling och främja entreprenörsskap.

Kulturutbudet i Kristianstad är stort, det finns många aktörer som erbjuder kommuninvånare och besökare kultur av god kvalitet. Jag ska inte räkna upp alla, men för mig är Bokfestivalen ett arrangemang som har potential att växa. Sen kan jag bara nämna Regionmuseet, som för mig har en alldeles särskild betydelse eftersom jag varit verksam ki dess styrelse i drygt tio år, vi har en mycket kompetent Teaterförening, vi har Musik i Syds fina konsertprogram och vi inte minst barnkulturhuset Barbacka. Jag tror att alla dessa aktörer borde sitta ner tillsammans emellanåt och fundera hur man ska optimera den kraft man gemensamt besitter.

Apropå muséet och apropå samarbeten så är den andra upplagan av Kristianstadsbionnalen ett bra exempel på det. här samverkar bland andra Regionmuseet, Filmstudion, Musik i Syd och kultur- och fritidsnämnden. Kristianstadsbionnalen går av stapeln de 16- 18 oktober. I samband med bionnalen invigs också en ny utställning på Filmmuseet. Program för bionnalen finns på muséet.

Min bestämda uppfattning är att kultur och fritid är kommunala kärnverksamheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0