4 sept Nu är det bokfestival

Väl hemkommen från Kommunförbundets Skånes styrelsekonferens begav jag mig nästan omdelbart till bokfestivalens invigning.

Styrelsekonferensen var intressant även idag med bland annat diskussion om huruvida Kommunförbundet ska agera på något sätt när det gäller trenden med ökad valfrihet inom framför allt vårdden och skolan. Kommunförbundet Skåne företräder kommunerna så förbundet gör det som kommunerna kommer överns om att förbundet ska göra. För min del kan jag tänka mig att förbundet dels naturligtvis ägnar sig åt omvärldsbevakning och följer de trender som går att ana eller se i samhälle och debatt. Men dels tycker jag också att förbundet mycket väl kan problematisera kring trenden med valfrihet, som nästan endast tycks innebära att valfrihet kan uppnås genom att andra utförare än kommunen erbjuder samma tjänster som kommunen.

Det finns några frågor som jag tycker är särskilt värda att uppmärksammas:
- Är valfriheten rättvist fördelad? Om valfriheten enbart hänger på att privata entreprenörer är alternativen blir det en valfrihet enbart för dem som bor i befolkningstäta områden. Få skol- eller vårdföretag etablerar sig i glesbygd.
- Hur kan vi åstadkomma en ökad valfrihet, eller snarare ökat inflytande för medborgarna, inom kommunerna? Jag tror det är nödvändigt att utveckla former för en större frihetsgrad för kommunala verksamheter, till exempel när det gäller skolan.
- Kommunförbundet Skåne kan även uppmärksamma den överetabelring som sker inom gymnasieskolan och fungera som lobbyorganisation för kommunerna. Förbundet ska inte ta politisk ställning men kan ändå peka på avigsidorna och resursslöseriet utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Jag förstår dock att det här kan vara en känslig fråga som ligger mycket nära det en del anser vara ideologi.

Intressant, som sagt, och det ska bli roligt att delta i det här arbetet i styrelsen framöver.

Och så blev det då invigning av bokfestivalen. Göran Greider förrättade invigningen och pratade därefter om sin senaste bok, en diktsamling, ur vilken han bland annat läste en väldigt bra, tycker jag, dikt om Obama och förväntningarna på honom. 

Han pratade också om Dan Andersson om vilken han skrev en biografi för något år sen. Måste för övrigt läsa den. Dan Andersson, "finnen", som han kallar honom i en dikt. Uppväxt i finnmarkerna i norra Värmland och Dalarna dit en rätt stor grupp finländare invandrade på 1600- talet och levde och verkade i skogarna under ofta svåra och fattiga förhållanden enda in på 1900- talet. Om de och deras villkor diktade Dan Andersson i dikter som vi alla känner till: "Helgdagskväll i timmerkojan", "Julvisa i Finnmarken" och "Omkring tiggarn från Luossa", bara för att nämna några. Det blev en fin invigning av bokfestivalen.

Imorgon blir det att lyssna på ytterligare några författare och titta på bokborden längs storgatorna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0