14 april Ordning och reda...

"Ordning och reda, drill och disciplin
lära och lyda det är melodin,
när man har lärt sig känner man sig fin
och länge leve monarkin!"

Ja, så diktade Mikael Wiehe i en satirisk visa någon gång på 70- talet, som en kritik av auktoritära rester i samhället.
Vistexten känns i högsta grad fortfarande aktuell. Idag läser jag till exempel att utbildningsminister Björklund vill kunna stänga av elever i grundskolan och att nuvarande regler är "för slappa".

Det finns visst vissa enstaka elever som har riktigt stora problem med sin skolgång  och som kan yttra sig som ett riktigt dåligt uppträdande. Men det är inte något huvudproblem. Det är att lägga tonvikten på fel saker. I skolan arbetar man tillsammans, lärare och elever, på att ständigt och medvetet förbättra relationer och klimat. Det finns de som behöver extra stöd och då ska de ha det. Det finns de som behöver mer av vuxenstöd för att få en god struktur i sin vardag och då ska de som behöver det få det.

Vi behöver ingen "drill- och disciplinskola". Vi behöver en skola för kunskap och bildning. En skola där vuxna är auktoriteter och goda föredömen. En skola som främjar kreativitet och utveckling av pedagogiska metoder. En skola där vuxna finns med och nära eleverna under skoldagen. En skola där elever är med och tar ansvar för en god arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat. En skola med goda relationer och bra dialog med föräldrar.

Det som behövs är en annan inställning till skolan än den Björklund företräder.
Lite högtravande skulle man kunna säga att skolan ska vara ett tempel för kunskap och bildning.
Med den synen blir både krav och förväntningar annorlunda.
Med den synen finns det snarare resursbrister vi behöver rätta till.
Så det som behövs är mer resurser till skolan, inte fler ordningsregler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0