6 april LO behövs

Wanja Lundby Wedin sitter kvar som ordförande i LO. Alla förbunden sluter upp och jag hör Wanja betona den facklig- politiska samverkan på presskonferensen efter det många timmar långa styrelsemötet. Ja, nu gäller det att gå till offensiv, till offensiv för kollektivavtalen, till offensiv för en aktiv arbetmarknadspolitik och för facklig solidaritet i Europa. Facket och partiet behövs båda i kampen för goda villkor på arbetsmarknaden och för en generell välfärd värd namnet.

Som jag skrev i gårdagens blogg handlar det nu, mer än allt annat, om trovärdighet, trovärdighet som räcker så långt att arbetarrörelsen, både fack och parti, uppfattas som de krafter i samhället som båda har förmågan att klara landet igenom krisen och dessutom formulera hopp om framtiden. Facket tar ansvar genom kollektivavtalen och partiet tar det avgörande politiska ansvaret.

Imorgon blir det inga sparbeslut på BUN:s sammanträde. Fick reda på förut att facken begärt central förhandling. Jag föstår att förvaltningen vill ha beslut så snart som möjligt, för att kunna planera och genomföra så bra som möjligt. Jag vill helst vänta  tills efter vårpropoitionen och en ny skatteintäktsprognos kommer senare i april. Nu blir det förmodligen så och det är bättre än att fatta beslut nu.  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Broder, kan bara beklaga att Wanja sitter kvar. Det är katastrof för rörelsen. Gå in på denna läsvärda länk.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article4842876.ab

2009-04-07 @ 18:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0