9 april Påsk och funderingar om en ny Jesus

Nu blir det fint med några dagars ledighet. För närvarande är båda barnen hemma och det är ju också trevligt. H planerar flytt till Malmö och E åker väl snart till Venezuela igen.

Igåreftermiddag blev det en kort diskussion i KS- gruppen om budgetförutsättningarna nästa år. Det ser inte bra ut och vi måste nu själva förbereda ett trovärdigt och hållbart alternativ till borgarnas budget inför fullmäktigemötet i juni. Igår uttryckte BUN:s ordförande Pierre Månsson på presskonferensen efter BUN- sammanträdet sin egen tveksamhet  över förslaget om måltidsavgifter i gymansieskolan och sa att det kanske, eventuellt inte behövde införas. I tidningen idag var det en sanning att låta måltiderna förbli avgiftsfria. Nu torde det bli svårt att införa denna avgft efter tidningens klara besked om vad Månsson sagt och det är ju bra. Dock ett exempel på medias oförmåga att åskådliggöra resonemang även om det denna gång tjänade en god sak.

Jag kom, apropå stundande påskhelg, osökt att tänka på Sven Wernströms bok "Kamrat Jesus", från tidigt 70- tal. Den handlar om Jesus som växer upp i ett av romarna ockuperat land. Jesus söker sig till den revolutionäre Johannes Döparen och ansluter sig till hans idéer om att osynlig gud ska hjälpa dem till befrielse från romarna. När Johannes Döparen infångats och avrättats tar Jesus över ledningen för den revolutionära gruppen och beger sig till Jerusalem för att göra uppror. Jesus inser att någon osynlig gud inte kommer att hjälpa dem men då är det redan för sent. Ska man göra uppror får man klara det själv utan den osynlige guden.

Läser en stund senare det nya numret av Efterarbetet. Göran Greiders krönika om en ljusnande framtid för den socialdemokratiska reformismen känns väldigt hoppingivande. Han är en av dem som försöker formulera hoppet. Göran Greider är väl ingen Jesus precis, men eftersom jag läst Jonas Gardells kommentarer om sin nya bok om Jesus, om att Jesus möjligen var tjock, tandlös och pratade dialekt, så kan jag ändå tänka mig Göran Greider i rollen (Har dock inte uppfattat att Göran är tandlös eller talar vidare mycket dialekt, även om han stundom artikulerar lite otydligt)

Hade efter jobbet idag tänkt mig några påsköl, men den hyllan var tom. Jag har annars hört positivt om Oppigårds påsk ale. Dock är ju sortimentet som bekant bra ändå så jag hittade några andra ale från Oppigård, ett litet bryggeri i Dalarna.

Kommentarer
Postat av: Marika

Kamrat Anders!

När ni syr ihop ert ansvarsfulla alternativ till budget inom gällande ramar ska ni inte glömma att berätta för folk att det inte är finanskrisen som drabbat de svenska kommunerna, det är en helt vanlig, klassisk nedrustning av välfärden! Regeringen valde att sänka skatterna, lägga pengar på bankerna och strunta i offentligt finansierad välfärd. Det är ett aktivt val.

Vad gäller Jesus brukar jag roa mig med att fråga kristdemokrater om de i sin vildaste fantasi kan föreställa sig denna idealistiske revolutionär sätta sig i nuvarande regering och bidra till ökade klyflor i samhället. Svaret brukar bli ett generat leende...

2009-04-12 @ 11:31:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0