18 juni Nationaldagen närmar sig

För mig är det midsommarafton som är den egentliga nationaldagen. Mer svenskt vet jag inte. Som vanligt är väderförhållandena oklara så här inför denna nationaldag. Just nu uppsprickande molntäcke, men utsikterna för morgondagen är enligt rapporteringen inte allt för lysande.

Det kan verka som om alla midsommaraftnar varit behäftade med regn, men så är det naturligtvis inte. Om jag tänker efter så kan jag nog minnas minst lika många med riktigt fint väder, som med dåligt. Hur det blir imorgon återstår att se. Firande med goda vänner blir det i alla händelser och det ska bli riktigt trevligt.

Barnen är nu stora, men under många år firades midsommar tillsammans med fyra- fem andra familjer på olika vandrarhem i Småland och Skåne. För familjernas barn var det högtidsstunder, och för föräldrarna med för den delen. Vi brukade leta upp vandrarhem där man också hade ett traditionellt midsommarfirande. Sen var det gemensamma måltider, trivsamt umgänge och avkoppling under ett par dagar. Jag minns särskilt midsommrarna på Ljuders vandrarhem, vandrarhemmet i Långasjö och vandrarhemmet i Korrö. Samtliga belägna i trevliga miljöer.

Midsommarfirandet utgör en mycket viktig, närmast, uråldrig, del av vårt kulturarv. Det ska vi dela med oss av till alla som flyttat hit. Att ta del av och förstå detta firande är en del av att förstå de infödda svenskarnas drömmar, naturromantik och längtan efter sommar och ljus.

Midsommarkulturen kan självklart också förenas med en god öl. Hittade häromdagen på nyhetshyllan på Systembolaget en Oppigård Summer Ale. Oppigård är ett litet bryggeri i Dalarna som brygger en frisk, välhumlad öl. Denna Summer Ale är mycket god och det får det nog bli en till kvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0