24 juni För att spinna vidare på....

....gårdagens ämne.

Frihet är att ha kunskaper nog att kunna värdera vilka handlingsalternativ som är de bästa för mig.

Frihet är att ha kunskaper nog att kunna värdera vilka handlingsalternativ som bäst gagnar mina närstående.

Frihet är att ha kunskaper nog att kunna värdera vilka handlingsalternativ som bäst gagnar världen.

Frihet är att kunna utveckla sin förmåga till skapande.

Frihet är att känna trygghet.

Frihet är att kunna ta en kvällspromenad och veta att de man möter vill en gott.

Frihet är att ha ett meningsfullt arbete.

Frihet är att vara ekonomiskt oberoende.

Frihet är att få möjligheter att uttrycka sin mening utan repressalier.

Frihet är att kunna slå sig till ro och läsa en god bok.

Frihet är att få njuta av sommaren.


Kort sagt, frihet är allt det som gör att jag själv kan forma mitt liv. Denna min frihet finns på samma sätt som alla andra har samma frihet. Det innebär att min frihet inte får trampa på andras frihet. Eftersom vi lever i samhällen och inte som Robinson Crusoe (som inte var ensam hela tiden) kräver våra friheter en ömsesidig förståelse och respekt mellan människor. Friheten är på det sättet begränsad så att ens frihet inte går ut över någon annans.


Nu för tiden ingår i våra friheter även att välja strömleverantör och mellan 500 PPM- fonder. Det är friheter jag för min del inte värderar så högt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0