13 mars Böcker

Idag har Sveriges Radios årliga romanpris delats ut. Denna gång till Elsie Johansson för romanen "Sin ensamma kropp". Jag har aldrig läst någon roman av Elsie Johansson men jag har förstått att hon är en mycket uppskattad författare.

Att läsa tycker jag är väldigt avkopplande. Jag läser gärna både skönlitteratur och fakta, som till exempel historia eller kanske naturvetenskapliga skildringar. Böcker ger mig också en ökad insikt och, inbillar jag mig, förståelse för vad som sker mellan människor, vad som sker och har skett i världen och hur världen är beskaffad.

Några böcker som jag tycker varit bra och som jag läst under senare år är:

En berättelse om kärlek och mörker, Amos Oz
Sov du så diskar jag, Stig Claesson
Vindens skugga, Carlos Ruiz Zafón
Berättelse om herr Roos, Håkan Nesser
Blodsarv,. Denise Mina
Herrgården, Anna- Karin Palm
Patient 67, Dennis Lehane
Fruset offer, Giles Blunt
Älskade Poona, Karin Fossum
Eon, Greg Bear (häftig science fiction)
Tjuvarnas marknad, Jan Guillo
Jakten mot nollpunkten, Carl Johan De Geer (En roman om mig själv, som han beskriver den)
Blåbärsmaskinen, Nils Claesson (Om hans far Stig C)
Tjuven, Göran Tunström (Han har läst in en del böcker själv och har man hört hans röst kan man nästan höra den när man läser hans böcker)
Det rena landet, Maja Hagerman (Om rasbiologin I Sverige)
Gryning över Kalahari, Lasse Berg (Om människan ursprung)
Det stoff varav kosmos väves, Brian Greene (Om alltings ursprung)
Välfärdsåren, Göran Hägg (Om folkhemmet, handlar om tiden 1945- 1986)
Jarlens sekel, Dick Harrison (Om Birger Jarl och tillkomsten av Sverige)
De Gaulle, Knut Ståhlberg (Om De Gaulle och Frankrike under andra världskriget)

I helgen ska jag försöka läsa färdigt biografin om Olof Palme av Kjell Östberg, så jag kan lämna tillbaka boken till dess rättmättige ägare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0