30 mars AMF mm

Jag såg några uttalanden av Elmehagen, några år gamla, som visades på Agenda, tror jag det var. Han uttalade där mycket skarp kritik mot höga löner för direktörer. Det är bland annat av det skälet jag sparar i AMF för att jag tycker att han alltid redovisat en väldigt sund inställning. Han visade sig vara en bluff. Om styrelsen godkänt hans egendomliga villkor  så är ju det styrelsens ansvar. Det som retar mig är däremot Elmehagens flytt av sina egna pengar innan återtaget beslutades. Det måste väl vara att betrakta, om det inte är kriminellt, som gravt omoraliskt och stötande för den allmänna rättskänslan.

Jag läste i K-bladet i lördags att EU- rätten inte hindrar gårdsförsäljning av vin och öl. Den svenska utredaren av detta har dessförinnan dragit slutsatsen att gårdsförsäljning skulle hota Systembolagets monopol. Den ansvarige kommissionären har nu slagit fast att så alltså inte är fallet. Själv tycker jag det skulle vara helt OK med gårdsförsäljning av vin och öl, hos små lokala tillverkare. Små vinodlingar växer nu fram i Skåne, några finns i vår kommun. Det har blivit allt populärare med små ölbryggerier, så kallade mikrobryggerier. än finns inget här,  men det borde finnas utrymme för det i denna livsmedelsbygd. Jag är en stor anhängare till systembolagsmonopolet, men inom ramen för det skulle det vara väldigt trevligt om gårdar/mikrobryggerier själva fick saluföra det de producerar.

Idag finns en Stig Claessonbok som jag saknar på Antikvariat.net. Problemet är priset: 2500 kronor. Det är för mastigt för att jag ska klara av det. Visst vill jag gärna ha den här 24- sidiga boken med fotografier av Yngve Baum och lte text av Stig Claesson. Men 2500, nej, det är ändå för bra. Det får vänta till någon annan gång.

Kunzelmann & Kunzelmann artar sig bra. Jag tyckte den började som mer av en skröna, men den har otvivelaktigt ett djup med ansatsen i det nazistiska Tyskland på 30- talet, där jakten på "degenererade element" pågår som bäst.


   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0