14 maj Lata, trötta och dumma?

Utvecklingen i Folkpartiet kan man förundras över. Eller är partiets hållning kanske konsekvent? Jag har funderat över det mycket starka genomslaget av Folkpartiets nya profil "Kravliberalism". Jag tror att folkpartisten Alexander Bard alldeles övertydligt beskrev utgångspunkten för Folkpartiets kravliberala ideologiska grund. "Väljarna är lata, trötta och dumma" säger han i dagens Kristianstadsbladet.

Och allt blir plötsligt så uppenbart: Det är klart att det måste ställas krav, ha kvarsittning,  sättas betyg, stängas av, sluta lägga pengar på sjuka och arbetslösa om man betraktar folk som lata, trötta och dumma. För folk i allmänhet begriper sannolikt inte bättre än med piskans hjälp och det är slöseri med pengar att offra någar kronor på de som hamnat utanför. Det beror förmodligen på att de är lata, trötta och dumma och då är det väl meningslöst att slösa pengar på dem, är kanske innehållet i Folkpartiets nya idévärld.

Ikväll blir det en föreställning om Dan Andersson, med vissångaren Per Sörman. Föreställningen ges i Ekestads Folkets Hus. Det ska bli trevligt. Själv tycker jag väldigt mycket om många av Dan Anderssons texter.

I min utlysta tävling om de bästa Taubevisorna har det varit dåligt med förslag. Det finns massor av fantastiska visor att välja emellan. Några av dem jag kan tänka mig på en 10- bästalista är Briggen Blue bird av Hull, Änglamark, Fritiof och Carmencita, Möte i monsunen och Så skimrande var aldrig havet. Men det finns som sagt många fler.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0