20 maj Debatt mm

Idag har Lise- Lotte Welander, KD, kommenterat mitt debattinlägg om att friskolor blir dyrt. Hon påstår att jag skrivit att friskolorna har dålig kvalitet, vilket jag ingalunda sagt något om. Detta blev det naturligtvis nödvändigt att replikera på, så jag har skickat in en kort replik till K- bladet. Kvaliteten i friskolorna är väl förmodligen lika bra som i de kommunala.

Ett nytt förslag från minister Björklund är att införa antagningsprover till elitklasser. Sorteringstänkandet fortsätter. Det är klart att alla barn och unga ska få möjligheter att ta tillvara och utveckla sina förmågor om det sen är i matte, idrott eller musik. Det kan vi säkert bli bättre på. Jag skulle gärna se fler profilskolor, varför inte skolor med naturvetenskaplig inriktning eller med inriktning på språk. Men jag tror inte det blir bättre och vassare för att man inför antagningsprov.

Jag inväntar nu besök av en ung man som vill intervjua mig om skolfrågor till något skolarbete och, senare i eftermiddag, en grupp skolungdomar från Nosabyskolan som i ett skolarbete i form av en debatt ska företräda socialdemokraterna. Jag har fått några frågor mailade till mig och en av dem lyder: "Har jämlikhetsdebatten gått för långt?".  Vid närnare eftertanke en mycket allvarlig fråga som jag ska försöka formulera ett resonemang om på förhoppningsvis ett klokt sätt.

Jämlikhet - jämställdhet handlar ju i grunden om att människor ska ha samma förutsättningar att utveckla ett rikt liv, oberoende av bakgrund, kön, etnicitet, religion mm. Idag lever vi inte i ett samhälle där vi kan påstå att dessa lika förutsättningar finns. Därmed kan jag knappast säga att debatten om jämlikhet har gått för långt. Det ska bli intressant att höra ungdomarna utveckla själva frågan.

Arbetsdagen avslutas med kommunstyrelsemöte, ett möte med många punkter på dagordningen bland annat om budget 2010, som känns lite trist att ha en sådan här kväll. Efter det blir det dock ledigt några dagar.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0