26 maj Särintresse?

På ledarsidan i dagens K- blad förfasar man sig av "särintresset" LO. I vanlig ordning betraktas det som ett särintresse att värna vettiga arbetsvillkor, kollektivavtal med mera. Samtidigt anses tydligen regeringens globaliseringsråd stå för någon slags objektivitet i frågan. Det samma anses antagligen gälla även när näringslivets organisationer som Timbro och andra uttalar sig i olika frågor.

För min del kan jag inte tycka att ekonomi är mer vetenskap än teologi. Det finns en räcka värderande åsikter, men några absoluta sanningar tror jag inte man ska anklaga ekomomer att besitta.

När K-bladet och näringslivet pratar om särintressen är de alltså precis lika mycket särintressen själva. Vad det handlar om är ideologiska ställningstaganden, inget annat. Själv känner jag mig ganska hemma i den socialdemokratiska pragmatiska traditionen, där samhället spelar en stor roll och där marknaden behövs, men måste regleras. Det är väl uppenbart med den kris som pågår just nu. Marknaden tar aldrig ansvar annat än för sina vinster, något annat ska man inte förvänta sig, och därför behövs det starka samhället. Det kommer aldrig högerskribenter som skriver ledare i K- baldet att förstå.

Ikväll blir det bio. Det återstår att se om Änglar och demoner är lika spännande som Da Vincikoden.

Kommentarer
Postat av: Anders S

Undra om bladet tycker att Svenskt Näringsliv är ett särintresse? Delar din uppfattning Anders.

2009-05-26 @ 20:47:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0