2 sept Kommentarer

Det har blivit en del reaktioner idag, på föslaget att göra Gustaf Hellströmskolan till friskola. Dock färre än vad jag trodde. Några reaktioner från partikamrater som är mest undrande över hur vi kom fram till att ställa oss bakom förslaget. Några frågor från personal på GH har kommit och även en fråga från en person som vill att Trolle Ljungby ska bli friskola. En kommentar än så länge på bloggen, har jag också fått. En kommentar finns också på K- bladets ledarsida. Där är man som vanligt konspiratoriskt lagd och tror att vi ställer oss bakom detta i hopp om att en friskola ska misslyckas och därmed bevisa friskolornas oduglighet. Jag vill påstå att det är en skuggvärld den tidningens ledarskribenter lever i. Och det må de ju göra. Det beklagliga är bara att den som skriver så också har en mäktig tribun till sitt förfogande. Det är inte alla konspirationsandar som har det.

Man kan ha många åsikter om friskolor, men det största bekymret är inte friskolorna själva, det är systemet för hur friskolor godkänns och friskolornas villkor. För det första är det för mig rätt självklart att kommunerna ska ha ett avgörande inflytande över friskoleetableringar eftersom det påverkar skolans infrastruktur så mycket. Det blir helt enkelt slöseri med skattemedel med den överetablering som det ofta blir. Mest bekymmersamt är det på gymnasieskolans område. Där finns idag en kraftig överetablering. För det andra välkomnar jag verkligen den debatt som Carin Jämtin nu startat. Det är klart att vinster från friskolor ska återinvesteras i verksamheten. Riskkapitalbolag ska inte kunna tjäna pengar på friskolor! Med detta sagt är det visst så att det kan finnas idéburna skolföretag som kan vara mycket kompetenta att driva en skola. Sådana företag utan dollartecken i ögonen ska vi inte utesluta att de faktiskt kan tillföra något.

Det jag gärna betonar igen är att vårt ställningstagande syftar till är att det ska finnas en skola på Österäng. Det är bra för barnen som bor där och i närområde och det är bra för området som sådant. Det skapar liv och rörelse. Skolan, biblioteket, fritidsgården, kyrkan och badet behövs på området.

Det har varit mycket diskussioner om GH egentligen ett par år, eftersom elevunderlaget minskat och att familjer i upptagningsområdet valt bort GH och sökt sig till andra skolor. Den låga andelen barn med svenska som modersmål gjorde också att förvaltningen föreslog en stängning av skolan. Under senvåren blev bilden av bekymmer ännu tydligare när det såg ut som om en mycket hög andel av dem som skulle börja skolan nu i höst avsåg att välja andra skolor. Nu vet vi att 35 av 45 barn i upptagningsområdet valt andra skolor. För mig har det blivit allt mer uppenbart att skolan avvecklar sig själv om ingenting görs. Jag tror själv att det i det här läget behövs alldeles speciella åtgärder.

För vår del är det onekligen annorlunda att ställa oss bakom en sådan här lösning. Det här ska inte heller ses som någon slags prejudikat. Min övertygelse om den kommunala skolans kvaliteter är mycket stor. Dock kan jag tänka mig att vi behöver hitta vägar för att ge en ökad frihetsgrad inom den kommunala skolan. Ibland nämns begreppet "intraprenader". Man kan kalla det vad som helst, det spelar ingen roll, men jag tror att vi ibland är för mycket regelstyrda.

Ibland hör jag de som företräder olika vård- eller skolföretag säga att de har snabbare beslutsvägar och kan vara mycket mer flexibla, att det känns "friare" på något diffust sätt. Dert stör mig oerhört om det är på det viset. För mig är det självklart att det offentliga ska vara bäst. Är vi inte det ur alla aspekter måste vi se till att bli det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0