3 sept I Smygehuk

Jag är nu på min första styrelseknferens med Kmmunörbundet Skåne. Den är förlagd til Smygehuk och det tog lite längre att köra dit än vad jag räknat med. Skåne är ändå rätt stort. Lite höstväder är det idag, men ändå väldigt fint längs kusten mellan Ystad och Smygehamn.

Eftermiddagens program har innehållit bland annat frågor som klimatsamarbete, internationellt samarbete och frågan om infrastrukturinvesteringar. Den borgerliga regeringen vill, det vet vi sen tidigare, lägga över allt mer ansvar för utbyggnaden av vägar och järnvägar på kommuner och landsting. 

Det kommer inte att bli enkelt. Kommunerna har svårt nog nu att få ihop till välfärden i kommunerna Jag tycker det här rimmar väldigt illa med vad de borgerliga brukar säga: "Koncentrera på kärnverksamheten", och med det brukar de mena att kommunerna ska spara in på allt utom skolan och omsorgen. 

För min del har det varit en både trevlig och intressan eftermiddag. Jag ser fram emot morgondagen.

För övrig anser jag bestämt att kultur är en kommunal kärnverksamhet! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0